تنگ کردن واژن و مشکلات مربوط به ناحیه تناسلی مساله ای است که به راحتی  نمی توان در رابطه با آن صحبت کرد .  ولی جالب است بدانید که بسیاری از زنان هر ساله برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه می کنند. این افراد از علائم آزاردهنده که ناشی از ضعیف شدن ماهیچه های واژن می باشد شکایت داشته و به پزشک مراجعه می کنند. از عوارض این مشکل می توان به کاهش لذت جنسی، مشکلاتی در بی اختیاری ادرار، شل شدن پوست نواحی اطراف واژن و خود واژن اشاره کرد. تمامی این مشکلات از اعتماد به نفس فرد می کاهد .

در صورتی که شما مشکلات ذکر شده را دارید و درصدد رفع آن ها هستید، می توانید با انجام جراحی جوانسازی واژن یا تنگ کردن واژن، به بهترین شیوه این مساله ها را حل کنید. ولی یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با این جراحی نیاز است، بدان توجه داشته باشید، انتخاب یک متخصص زنان  خوب و با تجربه می باشد .

دلایل گشادی واژن

زایمان های مکرر، افزایش سن، کاهش مقدار زیادی وزن، همگی به تضعیف ماهیچه های واژن و ساختار واژن منجر می شوند. همچنین موجب شل شدن واژن ، از دست دادن خاصیت کشسانی ، و احساس ناراحتی و درد در ناحیه می شوند. با جوانسازی واژن دیواره های واژن قوی شده و تنگ می شوند. با قوی کردن عضله ها می توان به تنگ کردن واژن کمک کرد.

در طول این جراحی همزمان که دیواره های واژنی با بخیه تنگ می شوند، بافت اضافی واژن برداشته می شود. در صورت ضرورت می توان از جراحی لابیاپلاستی نیز همزمان با این روش بهره برد و قسمت بیرونی واژن و لبیاهای مینور را تغییر شکل داده و اصلاح کرد. نتیجه این جراحی، بهبود ظاهری واژن، افزایش قدرت کنترل و افزایش لذت جنسی می باشد .

تنگ کردن واژن با لیزر

برای تنگ کردن واژن می توان از لیزر نیز استفاده کرده و از مزایای آن بهره برد. از فوائد لیزر در تنگ کردن واژن نسبت به روش های جراحی سنتی، می توان به بریدن بافت های بسیار نازک و حساس و برش دقیق تر و هدف دار تر نام برد. به دلیل اینکه در لیزر، برش ها بسیار ملایم و دقیق می باشند، در طول جراحی تقریباً هیچ خونریزی مشاهده نشده و طول دوره نقاهت بسیار کوتاه تر می باشد.

در طول این جراحی که حدوداً 1 تا 2 ساعت به طول می انجامد، با بی حسی موضعی از درد و احساس ناراحتی بیمار پیشگیری می شود. بسیاری از بیمارانی که این جراحی را انجام داده اند، بیان می کنند که دوره نقاهت این جراحی نسبت به دوره پس از زایمان بسیار راحت تر می باشد. در صورت بهبود پس از 5 تا 6 هفته می توان فعالیت جنسی را شروع کرده و مشکلی پیش نمی آید .

تنها با مشاوره با پزشک متخصص و اعلام مشکلاتی که دارید و همچنین معاینه پزشک می توانید به مناسب بودن این روش جراحی برای شخص خودتان پی ببرید. ولی در صورتی که خاصیت کشسانی واژن از بین رفته، رضایت جنسی کاهش یافته یا حتی دردناک می باشد، از شکل ظاهری ناحیه تناسلی ناراضی و حتی خجالت زده هستید و یا هیچ حسی در ناحیه ندارید، این جراحی می تواند کمک شایانی به شما کرده و این مشکلات را حل کند. نگذارید که ترس از جراحی بر شما غلبه کرده و با این مشکلات به زندگی ادامه دهید.

نشانه های گشادی واژن

در صورتی که یک یا چند نشانه از موارد زیر را دارید، احتمالاً به گشادی واژن مبتلا هستید:

عفونت ادراری ناشی از استرس: اکثر زنانی که از گشادی واژن رنج می برند، از بی اختیاری ادرار و نشت ادرار نیز رنج خواهند برد. این شرایط خجالت آور در صورت ضعیف شدن ماهیچه های کنترلی مثانه ایجاد می شود. عضله های لگنی نیز با افزایش سن یا شروع یائسگی و کاهش هورمون استروژن، ضعیف می شوند. زایمان، جراحی مجاری ادراری یا جراحی لگن، همگی می توانند به تضعیف ماهیچه های مربوطه بینجامند. احتمال گشادی واژن با زایمان افزایش می یابد .

بعضی اوقات نشت ادرار به موجب بلند کردن بار سنگین، خندیدن زیاد و عطسه و سرفه شدید رخ می دهد . همچنین عواملی مثل چاقی بیش از حد، تکرر ادرار در نتیجه دیابت، سرفه کردن مکرر و عفونت مجاری ادراری نیز به نشت ادرار منجر می شوند.

معاینه توسط  متخصص زنان  : پزشک با دستکش مخصوص و یا وسیله ای واژن را لمس کرده و از بیمار می خواهد تا ببیند آیا اعصاب ناحیه کار می کنند و وی متوجه جسم خارجی می شود یا خیر. در صورتی که وسیله ای که به اندازه انگشت اشاره می باشد وارد واژن شده و بیمار آن را حس نکند، به احتمال زیاد به گشادی واژن مبتلا می باشد.

دشواری در رسیدن به ارگاسم : در صورتی که با دشواری به ارگاسم می رسید و یا اصلاً به ارگاسم نمی رسید به احتمال زیاد واژن گشاد می باشد. ارگاسم به نقطه اوج لذت جنسی در رابطه مربوط بوده و با انقباضات ماهیچه های  لگنی همراه است. از آنجایی که واژن تنگ به رضایت جنسی زن و حتی شریک جنسی ارتباط مستقیم دارد، بعد از انجام تنگ کردن واژن ، مشکلات ارگاسم بر طرف می شود.

کاهش لذت جنسی : در صورت گشادی واژن، با انجام دخول زن دیگر احساس رضایتی نداشته و حتی شریک جنسی نیز رضایتی ندارد.

نحوه تنگ کردن واژن

ابیلیژن یا تنگ کردن واژن نوعی جراحی است که برای رفع فرسودگی داخلی واژن به کار می رود . در این روش به وسیله ایجاد ضربات متعدد و بسیار ریز در عین حال کوچک کننده بافتهای فرسوده واژن دوباره تشکیل و ترمیم شده و جایگزین سلول های کهنه می شود و واژن به حالت اولیه خود بازمی گردد .

نتایج تنگ کردن واژن

• اثر بخشی این تکنیک به حدی است که با تقویت و ازدیاد سلول ها و بافت های جدار واژن ، بافت های سلولی آن دوباره جوان گشته در نتیجه ضمن تنگ شدن محیط داخلی عملکرد آن بهبود می یابد .
  • علاوه بر این با بازسازی مجدد سلول ها از ایجاد درد و ناراحتی ناشی از فرسودگی های بافت درون واژن همچنان جلوگیری می شود .

تکنیک های تنگ کردن واژن

در این نوع جراحی برای درمان و رفع التهاب واژن و گشادی ناشی از فرسودگی بافت ها شیوه جدیدی در نظر گرفته شده است . بدین صورت که با ایجاد ضربات طولانی تر درون واژن دیواره ضخیمی از چربی ایجاد می شود . این تغییر موثر ناشی از تحریک کلاژن ها و بازسازی دوباره جداره و دیواره داخلی واژن است .

بهبود رابطه جنسی با تنگ کردن واژن

نظر یکی از بیمارانی که به وسیله جراحی ، تنگ کردن واژن انجام داده است . بیمار زن 38 ساله ایست که بعد از این جراحی می گوید :

بعد از جراحی دیگر از کرم های واژینال استفاده نکردم . دیگر نیازی به مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت های ادراری نداشتم و عالی تر از همه اینکه دیگه نیازی نبود قبل از رابطه جنسی از لوبریکانت استفاده کنم . قبل از جراحی رابطه جنسی برای من درد ناک و طاقت فرسا بود . زیرا مجبور بودم همه چیز را قبل از این که با همسرم باشم آماده کنم . ولی این درمان واقعا شگفت آور بود . عالی تر از همه این بود که ما دوباره خود به خود جدب همدیگر شدیم. همسرم خیلی خوشحال و راضی بود زیرا من راضی بودم . من ارگاسم های بهتری و قوی تری داشتم . نسبت به تماس های بدنی با همسرم حساسیت بهتری پیدا کردم . ناحیه واژن جمع تر شد و ظاهر زیباتری پیدا کرد و من خیلی خوشحال و راضی بودم .

عوارض گشادی واژن

گشاد شدن واژن همانطور که اشاره شد به علل مختلفی ایجاد می شود که فرد را دچار مشکلاتی به شرح ذیل می کند :

• عفونت

دهانه واژن از ابتدای تولد به اندازه ای باز می باشد که ترشحات واژن از آن خارج شود در صورتی که این دهانه بیش از حد طبیعی خود باز شود مسیری برای ورود میکروب و باکتری از طریق دهانه واژن را فراهم می کند . به همین دلیل فرد بعد از گشاد شدن واژن مخصوصا به علت زایمان دچار عفونت می شود . از علائم شایع این عفونت خروج ترشحاتی به رنگ سفید از واژن به همراه بوی نامطبوع می باشد . با تنگ کردن واژن امکان بروز عفونت برطرف می شود .

• اثرات منفی بر مقاربت

یکی از مسائل مهم در رابطه جنسی لذت بردن زن و مرد می باشد . این موضوع بخصوص در مورد زن از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد . این موضوع مربوط به تغییرات ناحیه تناسلی زن می باشد در صورتی که واژن گشاد شود ، تحریک در اعصاب این ناحیه کاهش می یابد در نتیجه میزان لذت زوجین از رابطه جنسی کاهش می یابد . از انجائیکه این مورد مربوط به زن می باشد در روحیه و  اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی می گذارد .

مزایای تنگ کردن واژن

• درمان افتادگی رحم
  • درمان بی اختیاری ادرار
  • رفع و پیشگیری از علائم یائسگی
  • رفع آتروفی و خشکی واژن
  • رفع سوزش و درد در ناحیه تناسلی
  • برطرف شدن درد در هنگام مقاربت

هزینه تنگ کردن واژن

هزینه تنگ کردن واژن به تعداد جلسات و میزان گشادی واژن بستگی دارد. هزینه ها شامل مواد بی حسی یا بیهوشی و تجهیزات اتاق عمل و دستمزد متخصص زنان  می باشد . این جراحی در صورتی که در مطب انجام شود هزینه ها کمتر می شود .

افراد مناسب برای تنگ کردن واژن

افرادی که دارای مشکلاتی به شرح ذیل می باشند برای تنگ کردن واژن می توانند کاندید شوند :

1. زایمان طبیعی

یکی از علل گشاد شدن دهانه واژن زایمان طبیعی است . البته بعد از اولین زایمان ممکن است شکل واژن به حالت اولیه بازگردد ولی بعد از زایمان دوم واژن گشادتر شده و دیگر به حالت قبلی بازنمی گردد . تنها روش برطرف کردن ان مشکل تنگ کردن واژن می باشد .

1. سن زیاد

با افزایش سن تغییراتی در پوست ایجاد می شود که یکی از آنها توقف فرآیند کلاژن سازی می باشد . در نتجه اگر کلاژن ها رشد نکنند پوست دچار فرسودگی می شود و دچار پیری می شود . این مسئله شامل ناحیه تناسلی فرد می شود که تاثیر منفی در روابط جنسی فرد می گذارد . معمولا در زنان بالای 40 سال این اتفاق می افتد . برای برطرف کردن این مشکل از جراحی تنگ کردن واژن استفاده می شود.

1. روابط جنسی زیاد

یکی از سوالات شایعی که بیماران از دکتر آذری جراح  و متخصص زنان می پرسند اینست که تعداد مقاربت زیاد باعث گشادی واژن می شود ؟ دکتر اذری بهترین جراح زیبایی زنان  در پاسخ می گوید تعداد مقاربت زیاد تاثیر زیادی در شکل واژن ندارد اما در صورتی که اندازه آلت تناسلی مرد بزرگتر از اندازه واژن زن باشد با تعداد مقاربت زیاد دهانه واژن را گشادتر می کند . در این صورت می توان با انجام جراحی تنگ کردن واژن می توان این مشکل را برطرف کرد .

مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن

• مصرف آنتی بیوتیک تا 5 الی 10 روز بعد از جراحی الزامی است که با تجویز و توصیه پزشک باید مصرف شود . در صورتی که این داروها مصرف نشود باعث ایجاد عفونت در سطح پوست شده و در نهایت گوشت اضافه یا اسکار ایجاد می شود .
  • سطح بیرونی واژن باید با ژل مخصوص بانوان شستشو داده شود و از شستن با صابون خودداری شود .
  • بیشتر بیماران عصر روز جراحی بیدار شده و اثرات داروی بیهوشی تقریباً از بین می رود.
  • 24 تا 48 ساعت بعد از جراحی در روی محل از کمپرس آب یخ استفاده کنید.
  • از بلند کردن بار سنگین خودداری کنید.
  • از لباس های گشاد و آزاد و جنس کتان نازک استفاده کنید.
  • تا 72 ساعت بعد از عمل از کاراهای روتین که موجب اصطکاک و فشار به ناحیه می شود، خودداری کنید.
  • بیماران تا 6 هفته باید از مواردی مثل استفاده از تامپون و فعالیت های جنسی اجتناب کنند. همچنین از وان و شنا در دریا و اقیانوس و دریاچه و استخر خودداری کنند.
  • ورزش های سنگین مثل دوچرخه سواری، اسب سواری ، جت اسکی و موتورسواری باید در دوره نقاهت انجام نشده و بعد از آن نیز تا مدتی با احتیاط انجام شوند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر صدیقه آذری متخصص زنان