خشکی واژن

خشکی واژن یا واژینیت آترفیک التهاب دیواره های واژن است و به دنبال پایین بودن سطح استرژون اتفاق می افتد. استروژن با حفظ محیط اسیدی واژن موجب جلوگیری از نفوذ بسیاری از بیماری ها به داخل آن می گردد.عموماً خانم ها بر این باورند که خشکی واژن به دنبال یائسگی پدید می آید، اما عوامل دیگری نیز در این امر تاثیر گذارند:
1. زایمان و شیر دهی
2. مصرف برخی از داروها : مصرف برخی از داروهای سرماخوردگی و چرک خشکن ها باعث خشکی مخاط واژن می گردد.
3. عفونت های مکرر واژن

خشکی واژن

علائم خشکی واژن

این عوامل منجر به سوزش، خارش، درد و خونریزی حین رابطه جنسی، ترک خورگی سطح واژن، در برخی موارد ریزش ادرار در هنگام سرفه وعطسه و در نهایت بی اختیاری ادرار خواهد شد. مقاربت دردناک به همراه واژن خشک باعث می شود تا به مرور رابطه زناشویی نیز به سردی بیانجامد. در معاینه که توسط  متخصص زنان  صورت می گیرد بافت واژن بیمار نازک و رنگ پریده است.
توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که احتمال بروز این مشکل برای زنان سیگاری و اشخاصی که رابطه و زایمان طبیعی نداشته اند بیش تر است.

عوارض شایع

به دنبال خشکی واژن و التهاب بافت آن، عفونت های قارچی ثانویه در زنان مبتلا بیش تر می شود.

رابطه جنسی و خشکی واژن

به علت خشک بودن واژن و دیواره های آن دخول به سختی صورت خواهد گرفت. ساییدگی آلت تناسلی همسر روی بافت ظریف داخل واژن بدون لوبریکاسیون، برای خانم ها لذت بخش نخواهد بود. اگر می خواهید احساس خانم ها را درک کنید، شرایطی را در نظر بگیرید که لب ها بسیار خشک هستند و سعی می کنید دهان را کاملاً باز کنید. لوبریکاسیون واژن نه تنها برای راحتی و لذت خانم ها، بلکه برای آقایان نیز مهم است.
لوبریکاسیون در این مورد باعث پیشگیری از بارداری نا خواسته خواهد شد. زیرا از پارگی کاندوم در مواقعی که ساییدگی زیاد است جلوگیری می کند..
رطوبت کافی داخل واژن هنگام برقراری رابطه جنسی، به پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی کمک می کند. خراشیدگی و زخم هایی که در اثر خشکی واژن در دیواره واژن ایجاد می شود، راه های ورود عفونت به داخل بدن هستند. علاوه بر این، رطوبت واژن باعث ایجاد و حفظ فلور باکتریایی طبیعی در واژن می شود. باکتری های مفید، محیط واژن را اسیدی می کنند و از ابتلا به بسیاری از عفونت های واژینال و بیماری های مقاربتی پیشگیری می کنند.

درمان

هدف از درمان، کاهش ناراحتی های ناشی از خشکی واژن طی فعالیت های روزمره است. درمان دقیق تر زمانی آغاز می گردد که عفونتی ایجاد شده باشد اما از آنجایی که علت این مشکلات کم بودن سطح استرژون است، مهم ترین درمان مکمل استرژون خواهد بود. اگر درمان موضعی کارآمد نبود استرژون خوراکی یا برچسب پوستی استروژن و حلقه واژنی می تواند موثر باشد. این داروها حتما باید با متخصص زنان استفاده شود. در بسیاری از موارد لبریکانت واژنی می تواند به از بین بردن خشکی واژن در حین رابطه جنسی کمک کند ولی حتماً می بایست از طریق پزشک متخصص درمان اساسی صورت پذیرد.

هشت − 2 =