عفونت واژن

یکی از شایع ترین علل مراجعه بانوان به پزشک متخصص زنان عفونت های تکرار شونده است. عفونت قارچی واژن عمدتاً توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس که نوعی قارچ گندروی در دهان و دستگاه تناسلی است پدید می آید.

علائم عفونت واژن

ریتم طبیعی بدن خانم ها به این صورت است:
ترشحات واژینال در نیمه اول سیکل حالت بی رنگ و شفاف دارند و هیچگونه تحریکی ایجاد نمی کنند و در نیمه دوم سیکل به صورت سفید در می آیند. ولی ترشحاتی که با تغییر رنگ همراه هستند و به رنگ سبز، زرد و خاکستری در می آیند و بوی نا مطبوعی دارند و همراه با خارش، سوزش، تحریک پذیری و فشار در لگن می باشند یکی از علل عفونت واژن می باشند. این ترشحات ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد و با درد در ناحیه زیر شکم و بوی بد واژن همراه شود. شایع ترین علائم عفونت های واژینال ترشح غیر عادی، خارش و سوزش است.

عفونت واژن

علت عفونت واژن

1. استرس و اضطراب
2. شستن بیش از حد واژن به کمک صابون های نامتعارف
3. قرص های آنتی بیوتیک
4. اختلالات هورمونی
5. ضعف سیستم ایمنی بدن
6. دیابت

درمان عفونت قارچی واژن

برای درمان این بیماری پزشک متخصص با کشت قارچ، ابتدا نوع آن را مشخص کرده و سپس در صدد درمان سرکوب کننده یا محافظت کننده بر می آید. این درمان معمولاً به صورت هفته ای یک دارو به مدت شش ماه است. در صورت عود کردن این بیماری درمان به مدت شش ماه دیگر ادامه می یابد.

نکته مهم

عفونت قارچی عود کننده بیماری است که بیش از 4 بار در سال اتفاق می افتد. اگر دچار عفونت مزمن و مکرر قارچی شده اید، حتماً به پزشک متخصص زنان  مراجعه کرده و خود را از لحاظ ضعف سیستم ایمنی و دیابت مورد آزمایش قرار دهید.

عفونت واژن در دوران بارداری

خیلی از عفونت در دوران قبل از باردارری تشخیص داده و درمان می شوند. حتی می توان بر علیه برخی از عفونت ها بیمار را واکسینه کرد. مثلاً واکسن ام. ام. آر که واکسنی ویروسی و زنده است بر علیه اوریون، سرخک و سرخجه برای مادران قبل از بیماری تجویز می گردد. اما اگر بیمار واکسن های خود را علیه عفونت های واژینال دریافت نکرد باشد و در دوران بارداری به آن بیماری دچار گردد، می بایست حتماً تحت نظارت پزشک متخصص درمان گردد. زیرا موجب ابتلا نوزاد به آن ویروس و زایمان زودرس می شود. حتی ممکن است در اثر زایمان چه به صورت سزارین و چه به صورت طبیعی، خود را به صورت عفونت های رحمی نشان دهد.

درمان عفونت واژن در دوران بارداری

درمان در دوران بارداری به سه بخش تقسیم می گردد:
درمان در سه ماهه اول
درمان در سه ماهه دوم
درمان در سه ماهه سوم
که انتخاب نوع درمان به صلاحدید پزشک متخصص صورت می پذیرد. زیرا برخی از آنتی بیوتیک ها در سه ماهه نخست بارداری ممنوع است و درمان در سه ماهه سوم انجام می شود. پس از بهبود کامل بیمار، عمل سزارین و یا زایمان طبیعی صورت می گیرد و در مراجعات بعدی مادر معاینه و تحت نظر قرار خواهد گرفت.

فیلم زیر  دلایل عفونت های واژینال را نشان می دهد :

9 − نه =