کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از اختلالاتی که در صورت نادیده گرفتن ممکن است عوارض شدید تری برای فرد ایجاد کند . بیشتر بیمارانی که دچار کیست تخمدانی هستند در زمان مراجعه به دکتر صدیقه آذری بهترین جراح زیبایی زنان  در رابطه با اندازه کیست تخمدانی ،علائم بروز کیست تخمدانی و همچنین راهکار های درمانی آن سوال می پرسند . اگر شما هم با این نوع کیست آشنا نیستید توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه کنید .
بیشتر افراد در دوران بارداری دچار کیست های تخمدانی می شوند ، خوشبختانه بیشتر کیست های تخمدانی خوش خیم هستند و تنها تعداد کمی از ان ها این توانایی را دارند که به کیست های بدخیم تبدیل شوند .

کیست تخمدان

علائم کیست های تخمدانی

بیشتر کیست های تخمدانی بدون علامت هستند ، ممکن است بعضی از ان ها سبب ایجاد یک درد مبهم و یا تیز که با فعالیت های شدید بروز می کنند ، همراه شوند . هر چقدر اندازه کیست بزرگتر باشد این درد ها شدت بیشتری دارند . لازم به ذکر است که کیست های تخمدانی که پاره می شوند و یا سبب خونریزی در فرد می گردند ، نیاز به بررسی های بیشتری دارند . در صورتی که بانوان به زمان چکاپ های دوره ای خود توجه داشته باشند ، متخصص زنان می توان در همان مراحل اولیه این کیست های را تشخیص دهد و راهکار های مناسب درمانی برای آن در نظر بگیرید .
علائمی همچون :
درد در ناحیه لگن و شکم
نفخ شکم
تورم شدید که سبب ایجاد اختلال در غذا خوردن نرمال فرد می شود
کاهش وزن
تکرار ادرار
سو هاضمه و حتی یبوست بی دلیل ممکن است از دلایل بروز کیست های تخمدانی شناخته شود .

راه های درمان کیست های تخمدانی

لازم به ذکر است که روش درمان با توجه به فاکتور های متخلفی تعیین می شود ، فاکتور های همچون ، سن افراد , علائم بروز ، سابقه فامیلی و اندازه کیست می تواند در تعیین روش درمان در فرد تاثیر داشته باشد . در صورتی که کیست همراه با هیچ گونه علائمی نباشد ، بهترین روش درمان این است که بیمار حداقل تا دو ماه تحت نظر توسط متخصص زنان قرار گیرد و عملکرد و اندازه کیست را مورد ارزیابی قرار دهد .اگر دارو های تجویز شده در روند درمان تاثیری نداشتند و اندازه کیست بزرگتر شد لازم است تا روش درمانی دیگری جایگزین شود .

درمان کیست تخمدانی به روش جراحی

در صورتی که کیست همراه با علامت باشد و اندازه آن بزرگ باشد می توان با استفاده از روش جراحی ، کیست تخمدانی را جراحی و خارج کرد .

راه های تشخیص کیست تخمدان

کیست تخمدانی را می توان با استفاده از روش های مختلفی تشخیص داد ، از جمله :
سونوگرافی
لاپاراسکوپی

و در صورت لزوم انجام تست خونی . این روش تشخیص در صورتی که بیمار در سن بعد از یائسگی باشد، نیاز به چک 125CA دارد . در سنین کمتر می توان از تستهای تشخیصی دیگری مانند aFP BHCG LDH- HE4 کمک گرفت .
توصیه می شود در صورت بروز هر گونه علائم با متخصص زنان خود مشورت کنید .

چهار × 3 =